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小寒と大寒・Sho’ukan and Da’ikan

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小寒(しょうかん)は1月5日頃から15日間の大寒(だいかん)までの期間です。そして大寒は1月20日頃から立春までの15日間。

Sho’ukan starts around January 5 and continues for 15 days until Da’ikan.  And Da’ikan runs for 15 days from about January 20 until Risshun.

小寒から立春までの30日間を「寒の内」といい、寒さが厳しくなる頃、冬本番です。

The 30-day period between Sho’ukan and Risshun is known as “Kan-no-uchi” (寒の内), or the dead of winter.

「寒の水」とは寒の内の間に汲んだ水のことで、雑菌が少なく体にも良いとされてきました。長期保存に向いているとされ「寒の水」で作られた味噌、醤油、酒は腐らないといわれています。

Kan-no-mizu” (寒の水) is water collected during “Kan-no-uchi” and is known to be better for you as it has fewer bacteria.  The water is also ideal for preparing food for long-term storage.  Miso paste, soy sauce and sake made with “Kan-no-mizu” are said to last longer without spoilage.

お家元では元旦に若宗匠が井戸から若水を汲まれるそうです。その水をお釜に掛けて、まずは雑煮、その後濃茶でお祝いされます。濃茶の後お家元が床に巻いてあるお軸を開いてお掛けになるとのこと。その軸は「少庵召出状」。利休さんの切腹後、息子の少庵は会津に流されましたが、この手紙は豊臣秀吉からの「帰って来い」の命令で蒲生氏郷と徳川家康の連署になっているそうです。お家再興のお印として元日に拝見する仕来りになっているとのことです。

At the Grand Master’s household, Young Master collects the “year’s first water” in the morning on January 1.  That water is poured into the kama, and the host and guests celebrate the New Year with zo’uni (New Year’s rice cake soup), followed by koicha.  After koicha, Grand Master unrolls and hangs the scroll in the alcove.  The scroll is “Sho’u’an meshidashijo’u” (recall order for Sho’u’an).  After Rikyu’s ritual suicide, Sho’ua’an was banished to A’izu.  The letter is from Hideyoshi Toyotomi (signed by Ujisato Gamo’u and I’eyasu Tokugawa) ordering Sho’u’an to return to Kyoto.  It is a symbol of the house resurrected, and it is the family’s tradition to view the scroll on New Year’s Day.

【参考・References】

http://koyomigyouji.com/24-shoukan.htm

http://koyomigyouji.com/24-daikan.htm

「宗心茶話」(堀内宗心)世界文化社 2010

Originally posted January 7, 2016

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2 thoughts on “小寒と大寒・Sho’ukan and Da’ikan

  1. ありがとうございます。お写真が入りましたね。
    サンフランシスコでこれだけのことが出来ると感服して拝見しています。

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