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利休の雑器・Rikyu’s Common Household Vessels

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井戸・Ido

映画監督の勅使河原宏氏の本「古田織部」に利休についての面白い記述があります。

Mr. Hiroshi Teshigawara, a movie director, has a passage about Rikyu in his book “Oribe Furuta“.

利休は、当時名品とされていた権威の裏づけのある茶道具に対して、日用雑器でもこんなに美しい、中国や朝鮮半島の古いものだけでなく、今の時代につくられたやきものにもよさがある、ということを大胆に提示した。いわば既成のコードを自由に組み替えていったのである。利休の催した茶事の一瞬に、二束三文の雑器のほうが、名品より輝いて見えるという、それまでの権威が色あせるようなことが起こった。 [中略] 当代のインテリ大名たちが、利休のもとに殺到したのも、そうした彼の茶事の革新性のためだったにちがいない。

Rikyu’s bold proposition was that even common household vessels could be beautiful holding their own against renowned tea utensils (me’ibutsu) with verified authority, and that contemporary pottery had merits even if they were not antiques from China or the Korean Peninsula.  In other words, he liberally rewrote the then-established social norm.  There were moments at formal tea events (chaji) hosted by Rikyu when common vessels that cost pennies outshone renowned me’ibutsu, thus eclipsing the established authority.  …  It must have been this revolutionary aspect of Rikyu’s chaji that greatly appealed to intelligent feudal lords of the time.

【参考・Reference】

「古田織部」勅使河原宏著 1992年NHK出版

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