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武野紹鷗・Jo’u’o’u Takeno

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TakenoJoo.jpg武野紹鷗・Jo’u’o’u Takeno
TakenoJoo” by ja:user:田英. Licensed under Public domain via Wikimedia Commons.

武野紹鷗(たけの じょうおう)(通称は新五郎)(1502年 -1555年)は、堺の豪商(武具・皮革商)、茶人でした。

Jo’u’o’u Takeno (né Shingoro’u)(1502-1555) was an influential merchant in Sakai, near Osaka, dealing in leather goods used by warriors.  He was also a tea practitioner.

紹鷗は若い頃から学問を好み、三条西実隆に師事して和歌を学んだそうです。紹鷗は実隆から、良い和歌を作るにおいて大事なことは、稽古(勉強・経験の積み重ね)と創意工夫(学んだ通りをするのみではなく、自分で新しく生み出す)ことだと教わりました。紹鴎はこの思想を後日お茶にも取り入れます。

As a youth, Jo’u’o’u enjoyed scholarly activities, and studies waka (Japanese poetry) from Sanjōnishi Sanetaka.  Jo’u’o’u learned from Sanetaka that, in order to create superior poems, it was important to practice (repetition of studies and experiences) and to be creative (creating something unique and new, instead of simply copying what he studied).  Jo’u’o’u later adapted this philosophy to his tea practice.

藤原定家の「詠歌大概」(えいがたいがい)の序巻を紹鷗に伝授したのは実隆と言われています。「侘び」「寂び」は本来歌道の概念です。これらをお茶の思想に持ち込んだのは誰だったのでしょうか。村田珠光だとする説もありますが、紹鷗が歌人でもあったことから、それは紹鷗だったのではないかという説も有力です。

It is said that Sanetaka introduced Jo’u’o’u to the introductory volume of “E’igataigai” (a book of poetry theories) authored by Fujiwara no Sada’i’e.  Wabi and sabi are concepts that originated from poetry.  Who brought them into the philosophy of tea?  Some say it was Juko’u Murata.  However, because Jo’u’o’u was a poet, others strongly believe that Jo’u’o’u was responsible.

31歳の時に禅寺へ出家し、この時より「紹鷗」と名乗ります。「山上宗二記」は藤田宗理に師事してお茶を学んだとしていますが、「南方録」によれば十四屋宗陳(もずやそうちん)および十四屋宗悟から学んだとなっています。宗理、宗陳、宗悟のいずれにしても京都の町人ですから、紹鷗が京都にてお茶の活動をしていたことになりましょう。それでも紹鷗は、京都をただ真似するのではなく、堺の大衆の習慣に沿ったお茶のスタイルを育成したいと思っていました。和歌の経験のみならず、紹鷗の禅寺での修行も彼のお茶に影響を与えました。

At the age of 31, he entered religious service at a Zen temple, and took the name “Jo’u’o’u.”  According to the “Yamano’u’e So’uji Chronicle,” Jo’u’o’u studied tea from So’uri Fujita.  On the other hand, the “Nan’bo’uroku” records that So’uchin Mozuya and So’ugo Mozuya were the teachers.  So’uri, So’uchin, So’ugo – whoever Jo’u’o’u’s teacher was, they were all Kyoto residents; it naturally follows that Jo’u’o’u’s center of tea learning was Kyoto.  Nevertheless, Jo’u’o’u was interested in developing a style of tea that was suited to the people’s customs in Sakai rather than merely imitating Kyoto.  In addition to Jo’u’o’u’s waka background, his Zen training also influenced his tea practice.

大名物茶入「紹鷗茄子」の所持者であったことでも知られています。千利休は紹鷗のお弟子さんでした。墓所は堺の南宗寺です。

Jo’u’o’u is also known as the owner of one famous “Jo’u’o’u nasucha’ire.  Rikyu was one of disciples studying tea from Jo’u’o’u.  He is entombed at Nanso’u-ji in Sakai.

130202 Nanshuji Sakai Osaka pref Japan07n.jpg南宗寺・Nanso’u-ji
130202 Nanshuji Sakai Osaka pref Japan07n” by 663highland. Licensed under CC 表示 2.5 via ウィキメディア・コモンズ.

 【参考・References】

http://ja.wikipedia.org/wiki/武野紹鴎

http://en.wikipedia.org/wiki/Takeno_Jōō

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