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根来塗と曙塗・Negoronuri and Akebononuri

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根来塗・Negoronuri

 東京国立博物館写真提供
Image Courtesy of Tokyo National Museum

根来塗(ねごろぬり)は、黒漆による下塗りに朱漆塗りを施す漆器の技法です。下地に塗られた黒漆が所々露出し模様を描いています。

Negoronuri is a technique to apply a layer of red lacquer on top of a layer of black lacquer.  The black lacquer underneath is exposed randomly, thus creating a pattern.

名称は和歌山県の根来寺に由来します。鎌倉時代、紀伊国根来寺(和歌山県岩出市)に本拠を置いた新義真言宗の僧徒が、寺内で使用するために製作した漆器が有名となり「根来塗」と呼ばれるようになったとされています。

The name came from Negoro-ji temple of Wakayama Prefecture.  During the Kamakura Period, monks of the Shingi Shingon sect were located at Negoro-ji in the Province of Ki’i (today’s Iwate City, Wakayama Prefecture).  The lacquer ware being used at the temple became famous as “Negoronuri.”

曙塗(あけぼのぬり)は根来塗りとは逆で、朱漆塗りの上に黒漆を塗り重ね、その一部を磨いて下の朱を 出します。闇から光がさすようにみえるので「曙」というそうです。

Akebononuri is reverse of Negoronuri.  A layer of black lacquer is applied on top of a layer of red lacquer.  The black layer is polished to expose some of the red layer.  The finish resembles morning light shining through darkness, which is why it is called “Akebono” (dawn).

曙塗・Akebononuri

【参考・References】

http://ja.wikipedia.org/wiki/根来塗

http://www.weblio.jp/content/曙塗

 

 

 

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